ଆୟୁର୍ବେଦୀୟ ଚିକିତ୍ସା
( ରୋଗୀ , ରୋଗ , ଚିକିତ୍ସା ଓ ଚିକିତ୍ସକ )
A physician who fails to enter the body and mind of a patient with the lamp of knowledge and understanding can never treat diseases.
( ଜଣେ ମହାନ ଚିକିତ୍ସକ ହୋଇଥିଲେ ବି, ରୋଗୀର ଦେହ ଓ ମନ କୁ ସଂପୂର୍ଣ୍ଣ ଅନୁଶୀଳନରେ ବ୍ୟର୍ଥହେଲେ ରୋଗଚିକିତ୍ସା ମଧ୍ୟ କଦାପି ସଫଳ ହୋଇପାରିବ ନାହିଁ )
'ରୋଗ' ର ଚିକିତ୍ସା ଓ 'ରୋଗୀ' ର ଚିକିତ୍ସା ସଂପୂର୍ଣ୍ଣ ଅଲଗା କଥା । ଆଜିକାଲି 'ରୋଗ' ଚିକିତ୍ସା ର ବହୁଳ ପ୍ରଚାର ଓ ପ୍ରସାର 'ରୋଗୀ' ଚିକିତ୍ସାର ଆବଶ୍ୟକତାକୁ ଅସ୍ଵୀକାର କରୁଛି l ଫଳତଃ ,
କୋଷୀୟ ସ୍ତରରେ ଭୟଙ୍କର ଅସ୍ଵାଭାବିକତା ଶରୀରରେ ହୃଦରୋଗ( Heart Disease) , କର୍କଟ(Cancer) ଓ ମଧୁମେହ (Diabetes) ଆଦି ଅନେକ ଅସାଧ୍ୟ ପରିସ୍ଥିତି ସୃଷ୍ଟି କରୁଛି । ରୋଗର କାରଣ ଓ ନିରାକରଣର ତଥ୍ୟଭିତ୍ତିକ ଆୟୁର୍ବେଦୀୟ-ଚିକିତ୍ସାପ୍ରଣାଳୀକୁ ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ମାନସିକତାରୁ ଦୂରେଇରଖିବା , ପ୍ରାକୃତିକ ଦିନଚର୍ଯା ପାଇଁ ବିତସ୍ପୃହତ ହେବା ଓ ବ୍ୟାବହାରିକ ଅସାତ୍ତ୍ଵିକତାକୁ ଦୈନନ୍ଦିନ ଜୀବନଶୈଳୀରେ ସାମିଲ କରେଇବା ର ଭୟାବହତାକୁ ଏବେ ପ୍ରାୟ ଊଣାଅଧିକେ ଉପଲବଧି କଲେଣି । ପ୍ରାକୃତିକ ଦିନଚର୍ଯା ସମ୍ବନ୍ଧରେ ସଚେତନ ହେବାର ସମୟ ଆସିଲାଣି । କେବଳ ଅଳସୁଆ ମନୋବୃତ୍ତି ଏସବୁର ବ୍ୟାବହାରିକ ଓ ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ପ୍ରୟାସ ପାଇଁ ବାଧକ ସାଜୁଛି । ତଥ୍ୟଭିତ୍ତିକ ଅବଧାରଣା ଓ ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ଅଭିରୋଚି ସଂପନ୍ନ ନିରୋଗ ସମାଜ ଗଠନରେ ଆସନ୍ତୁ ଆମେ ସମସ୍ତେ ସାମିଲ ହେବା ଓ ଏକ ନୂଆ ଦୁନିଆ ଗଢିବା ।
କୋଷୀୟ ସ୍ତରରେ ଭୟଙ୍କର ଅସ୍ଵାଭାବିକତା ଶରୀରରେ ହୃଦରୋଗ( Heart Disease) , କର୍କଟ(Cancer) ଓ ମଧୁମେହ (Diabetes) ଆଦି ଅନେକ ଅସାଧ୍ୟ ପରିସ୍ଥିତି ସୃଷ୍ଟି କରୁଛି । ରୋଗର କାରଣ ଓ ନିରାକରଣର ତଥ୍ୟଭିତ୍ତିକ ଆୟୁର୍ବେଦୀୟ-ଚିକିତ୍ସାପ୍ରଣାଳୀକୁ ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ମାନସିକତାରୁ ଦୂରେଇରଖିବା , ପ୍ରାକୃତିକ ଦିନଚର୍ଯା ପାଇଁ ବିତସ୍ପୃହତ ହେବା ଓ ବ୍ୟାବହାରିକ ଅସାତ୍ତ୍ଵିକତାକୁ ଦୈନନ୍ଦିନ ଜୀବନଶୈଳୀରେ ସାମିଲ କରେଇବା ର ଭୟାବହତାକୁ ଏବେ ପ୍ରାୟ ଊଣାଅଧିକେ ଉପଲବଧି କଲେଣି । ପ୍ରାକୃତିକ ଦିନଚର୍ଯା ସମ୍ବନ୍ଧରେ ସଚେତନ ହେବାର ସମୟ ଆସିଲାଣି । କେବଳ ଅଳସୁଆ ମନୋବୃତ୍ତି ଏସବୁର ବ୍ୟାବହାରିକ ଓ ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ପ୍ରୟାସ ପାଇଁ ବାଧକ ସାଜୁଛି । ତଥ୍ୟଭିତ୍ତିକ ଅବଧାରଣା ଓ ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ଅଭିରୋଚି ସଂପନ୍ନ ନିରୋଗ ସମାଜ ଗଠନରେ ଆସନ୍ତୁ ଆମେ ସମସ୍ତେ ସାମିଲ ହେବା ଓ ଏକ ନୂଆ ଦୁନିଆ ଗଢିବା ।
ସମଦୋଷ ( ବାତଦୋଷ , ପିତ୍ତଦୋଷ ଓ କଫଦୋଷ ର ସମାନତା ) , ସମାଗ୍ନିଶ୍ଚ ( କ୍ଷୁଧାଗ୍ନି ଓ ପାଚକାଗ୍ନି ର ସମାନତା ) , ସମଧାତୁ ( ସପ୍ତଧାତୁ ର ସମାନତା- ଅର୍ଥାତ ରସଧାତୁ, ରକ୍ତଧାତୁ, ମାଂସଧାତୁ, ମେଦଧାତୁ , ଅସ୍ଥିଧାତୁ, ମଜ୍ଜାଧାତୁ ଓ ଶୁକ୍ରଧାତୁ ର ସମାନତା ) , ମଲକ୍ରିୟା (ମଳ,ମୂତ୍ର ଓ ସ୍ଵେଦ ର ସ୍ଵଭାବିକତା ) , ପ୍ରସନ୍ନାତ୍ମା-ଇନ୍ଦ୍ରିୟ-ମନ ( ଆତ୍ମା, ମନ ଓ ଇନ୍ଦ୍ରିୟ ର ପ୍ରସନ୍ନତା)
ଆଚାର୍ଯ୍ୟ ସୁଶ୍ରୁତ ଙ୍କ ମତରେ ଉପରୋକ୍ତ ମତେ ଶରୀର,ମନ,ଆତ୍ମା ଓ ଇନ୍ଦ୍ରିୟ ର ଯଥାବତ ସନ୍ତୁଳନ ହିଁ ଉତ୍ତମ ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ । ପ୍ରାକୃତିକ ଦିନଚର୍ଯା ହିଁ ଏହି ସନ୍ତୁଳନକୁ ବଜାୟ ରଖିବାର ଏକମାତ୍ର ମାର୍ଗ । ଏହି ଦିନଚର୍ଯା ଏକ ବିଧିବଦ୍ଧ ସମୟାନୁକ୍ରମିକ ପ୍ରକରଣ । ଏହାର ବ୍ୟତିକ୍ରମ ସମସ୍ତ ରୋଗର ମୂଳ କାରଣ । ତେଣୁ , ଜୀବନଶୈଳୀ ସୁବ୍ୟବସ୍ଥିତ ହେବା ନିତାନ୍ତ ଜରୁରୀ । ପ୍ରକୃତି ସହିତ ସିଧାସଳଖ ସମନ୍ଵୟ ସ୍ଥାପନ ନହେବାପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ କୋଷୀୟସ୍ତରର ପୌଷ୍ଟିକରଣ ବାଧାପ୍ରାପ୍ତ ହୁଏ । ଜୀବକୋଷର ଅସ୍ଵାଭାବିକତା ହିଁ ଶରୀରକୁ ରୋଗାକ୍ରାନ୍ତ କରାଏ । ପ୍ରକୃତି ସହିତ ସିଧାସଳଖ ସମନ୍ଵୟ ସ୍ଥାପନ କରିବାର ଅର୍ଥ - ଏକ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ସମୟର ଦୈନନ୍ଦିନ କାର୍ଯ୍ୟପ୍ରଣାଳୀ , ଅର୍ଥାତ, ଠିକ ସମୟରେ ଶୋଇବା, ଉଠିବା, ମଳମୂତ୍ର ତ୍ୟାଗ କରିବା, ଉପଯୁକ୍ତ ଖାଦ୍ୟ-ପାନୀୟ ଗ୍ରହଣ କରିବା ଇତ୍ୟାଦି ଇତ୍ୟାଦି ।
ଯେକୌଣସି ରୋଗର ଯେକୌଣସି ଲକ୍ଷଣ ଦେଖାଯିବାର ଯଥେଷ୍ଟ ପୂର୍ବରୁ ମନ (mind) ଉପରେ ହିଁ ପ୍ରଥମେ ସୂଚନା ଦେଇଥାଏ । ଶରୀର ରୋଗଗ୍ରସ୍ତ ହେବା ପୂର୍ବରୁ ମନ ବିକାରଗ୍ରସ୍ତ ହୁଏ । ଏହି ବିକାରଗ୍ରସ୍ତ ମନକୁ ବୁଝିପାରି ଯଦି ଉପଯୁକ୍ତ ଚିକିତ୍ସା କରାଯାଏ ତେବେ ଶାରୀରିକ ରୋଗ ଏଡେଇ ଦିଆଯାଇପାରେ । ଏଥିପାଇଁ ଆମକୁ ସେଇ ପୂର୍ବ ଆୟୁର୍ବେଦୀୟ ବ୍ୟବସ୍ଥା ଆପଣେଇବାକୁ ପଡିବ ।
ଯେକୌଣସି ରୋଗର ଯେକୌଣସି ଲକ୍ଷଣ ଦେଖାଯିବାର ଯଥେଷ୍ଟ ପୂର୍ବରୁ ମନ (mind) ଉପରେ ହିଁ ପ୍ରଥମେ ସୂଚନା ଦେଇଥାଏ । ଶରୀର ରୋଗଗ୍ରସ୍ତ ହେବା ପୂର୍ବରୁ ମନ ବିକାରଗ୍ରସ୍ତ ହୁଏ । ଏହି ବିକାରଗ୍ରସ୍ତ ମନକୁ ବୁଝିପାରି ଯଦି ଉପଯୁକ୍ତ ଚିକିତ୍ସା କରାଯାଏ ତେବେ ଶାରୀରିକ ରୋଗ ଏଡେଇ ଦିଆଯାଇପାରେ । ଏଥିପାଇଁ ଆମକୁ ସେଇ ପୂର୍ବ ଆୟୁର୍ବେଦୀୟ ବ୍ୟବସ୍ଥା ଆପଣେଇବାକୁ ପଡିବ ।

ପଞ୍ଚକୋଷ ଶରୀର ର ଚିକିତ୍ସା ବିଧି
ବାତ ବିକୃତି ଜନୀତ ରୋଗ ଓ ଚିକିତ୍ସା
ପିତ୍ତ ବିକୃତି ଜନୀତ ରୋଗ ଓ ଚିକିତ୍ସା
କଫ ବିକୃତି ଜନୀତ ରୋଗ ଓ ଚିକିତ୍ସା
ବାତ /ପିତ୍ତ ଜନୀତ ରୋଗ ଓ ଚିକିତ୍ସା
ପିତ୍ତ /କଫ ଜନୀତ ରୋଗ ଓ ଚିକିତ୍ସା
କଫ /ବାତ ଜନୀତ ରୋଗ ଓ ଚିକିତ୍ସା
ତ୍ରିଦୋଷ ବିକୃତି ଜନୀତ ରୋଗ ଓ ଚିକିତ୍ସା